Tredje och sista redogörelse för det mat- och målstidshistoriska seminariet i Linköping 5-6 november 2013.
Det sker ett byte av mentalitet i övergången mellan det katolska
och det protestantiska Sverige. Vad som tidigare var en mer holistiskt präglad
världsbild där den andliga dimensionen fanns med i hela samhällslivet kom
långsamt att ersättas av en världsbild där man skiljde på andligt och
världsligt, kyrkan lades in under staten och kyrkan avhändades möjligheten att
vara en självständig politiskt maktfaktor.
Biskopens matordning speglar det
senmedeltida tankemönstret, vad man åt var en del av det andliga livet, en del
av den världsbild som formades av kyrkoåret och de regler som fastlagts för
fasta, helgdag och fest. Biskop em. Martin Lind lät teologin utgöra
utgångspunkt för tolkningen av biskopens matordning. Utifrån begrepp som Omsorg,
Uppförande, Hierarki, Kvinnosyn och Holistisk världsbild framträder i
matordningen en större ordning, eller snarare, matordningen speglar den
senmedeltida samhällsordning som i sin tur var genomsyrad av den katolska
kyrkans grundsyn om samhälle och andlighet som en enhet. I kalenderdelen av
Kh54 där inköp av råvaror och planering för jordbruksårets göromål är listade
månad för månad och som ibland ter sig som en ’kom ihåg’-lista finns en omsorg
i fråga om långsiktighet när det gäller hur länga råvarorna skall räcka och hur
de skall bearbetas eller lagras för att inte fördärvas. I instruktionerna till
fogdar, oxkarlar, bryggare, bagare, mjölnare, sågare och smeder anas den
hierarkiska samhållsuppbyggnaden; de olika yrkesgrupperna har rättigheter och skyldigheter
som skall iakttas och i syfte att undvika konflikter med lokalsamhället
regleras normer för uppförande och bemötande. Hierarkin återkommer i
matordningen där alla som vistas och arbetar i biskopens borg skall få vara med
och äta sig mätta, men där inte alla rätter serverades över hela bordet. Lyxen var
förbehållen eliten. Trots att kvinnorna var en viktig del av arbetsstyrkan på
biskopens borg nämns deras arbete knappast. Ett osynliggörande som kan förvåna,
inte minst som vi vet att kvinnorna både på landsbygden och i de flesta
städerna var de som stod för ölbryggningen, men i den patriarkala, hierarkiska
strukturen försvinner de undan radarn. En konklusion var att Matordningen
utgjorde ett tidstypiskt dokument som speglade senmedeltida praktik och mentalitet.
Biskopens sigill |
Per Stobeus vid centrum för teologi och religiösa studier i
Lund, har genom studier av Brasks Kh54 tillsammans med andra källor, bland
annat hans brev, analyserat biskopens politiska sida och hur han gick en
ballansgång i övergångstiden kring unionsupplösningen och reformationen. Biskop
Brasks tankar och handlingar speglar en maktpersons möjligheter och arenor
under senmedeltid, men beskriver också en person som inte bara påverkades av
utan också påverkade sin egen tid. Det underströks också att Kh54 var väl känd
av historieforskningen sedan tidigare, men att den hade använts selektivt och
att den nu aktuella transkriptionen och översättningen av de latinska styckena
till svenska gav nya möjligheter till jämförande studier. Markus Lindberg vid Sankta Birgitta klostermuseum
i Vadstena tog utgångspunkt i Kh54 som historisk källa i sin egen rätt och i jämförelse
med andra källor, som uppteckningar från Vadstena kloster kring hur matkulturen
såg ut i en klostermiljö. Både klostret och biskopsborgen var speciella miljöer
där mathållningen nog varierade avsevärt från världen utanför och där just
variationen i måltidernas sammansättning var en annan, men troligen var råvarorna, om vi tar bort
de som uteslutande pekar mot lyxkonsumtion som ris, valnötter och mandel, ungefär
de samma som åts även i bondehushållen.
Till exempel de torkade gäddorna som dyker upp i Brasks
mathållning och i många andra källor från tiden. Dessa kom under medeltid (och
även senare. De finns i förteckningen över förtullade varor till Jönköping
1623, min anmärkning) i mängder från den finska rikshalvan och var ett givet
inslag på bordet under fastan. Tyvärr är det nog egentligen svårt att i dag
säga något om hur de lutade och tillagade gäddorna smakade, ty enligt Marja
Hartola från Åbo Universitet, har torkställningarna för denna läckerhet sedan
länge monterats ned i de finska och åländska kustlandskapen.
| ||
Så fel av mig: Torkade gäddor finns visst! Men denna läckerhet anses tydligen inte längre som fullgod människoföda. |
Avslutningsvis skall poängteras att middagen tisdag kväll
avåts på ett av mina favoritmuseer, nämligen Slotts- och Domkyrkomuseet på
Linköpings slott. Åk dit och låt er förföras av den nära nog perfekta blandningen
av de pedagogiskt upplagda utställningarna, de uppbyggda miljöerna, de utställda
föremålens skönhet och den för en gångs skull riktigt innehållsrika
museibutiken.
Middagen: Biskops
Brasks givetvis! Nåväl, något anpassad till nutida förhållanden, för våra
smaklökar är nog inte längre är kompatibla med smaken av härsket smör och saltad
outvattnad sill med en vidhängande frän smak av sillolja, eller hårt kryddat
vin… Med dessa förbehåll bortplockade ur menyn kunde vi njuta av inkokt röding
och öring, patéer, inlagda körsbär, sillar, oxbringor, surkål, äggost och
allehanda läckerheter serverade av, om klädedräkterna inte bedrog oss, Braskens
egen kökspersonal.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar