Det är i är 500 år sedan Biskop Brask tillträdde som
Linköpings stifts sista katolska biskop. Brask är känd för mycket, mest känd är
han måhända för det korta meddelandet ”Härtill är jag nödd och tvungen”, ett
förklarande förbehåll, nedskrivet på en
lapp och fäst vid Brasks sigill i samband med Sten Stures avsättande av Biskop
Trolle 1517. Hur det nu är med lappen, om det är en skröna, kan säkerligen
diskuteras, men det sägs vidare att framplockandet av lappen inför kung Kristian
II i samband med blodbadet räddade biskopens liv. Pragmatisk och med politiskt
väderkorn blev biskopen senare anhängare till Gustav Vasa och mellan dessa
verkar ha rått ett förhållande av ömsesidig respekt, åtminstone tills Gustav
Vasa började reformera kyrkan i Luthersk riktning. Lite för klåfingrigt enligt
Linköpingsbiskopen som högljutt protesterade mot detta och som 1527 via
Gotland stack i väg till Danzig för att aldrig återvända. Han dog 1538 vid ca
75 års ålder.
Iak will hafva i styche färsk kokot i styche, saltgrönth ter til oc nyrökte feta kötkörffua till lunch! Kan du fixa det? |
Det är uppenbart att biskopen, förutom sina intressen för världslig
och kyrklig politik samt teologi, även hyste ett brinnande intresse för
biskopsgårdens inre angelägenheter vad gäller förvaltning och förtäring. Från
biskop Brasks hand har vi nämligen kvar, bland många andra dokument – han
var en skrivande man – handskriften Kh54. Kh54 är kanske den
viktigaste källan till den senmedeltida mat- och hushållskulturen inom den
svenska makteliten.
Mellan lunch den 5/11 och lunch den 6/11 hölls ett Mat- och
måltidshistoriskt seminarium i den arkitektoniska pärlan Wallenbergssalen på
Östergötlands museum som med utgångspunkt i Biskop Brasks matordning tog ett
helhetsgrepp kring matordningen som källmaterial, dess innehåll och varför
detta är så unikt samt utblickar till vad vi i övrigt vet om tidens mathållning
och måltidskultur. Seminariet arrangerades av Hagdalsakademin, Linköpings
Slotts- och domkyrkomuseum samt Östergötlands museum.
Latinisten och medeltidsforskaren Hedda Gunneng vid
Högskolan på Gotland hade tagit sig an att transkribera handskriften och
översätta de latinska partierna till svenska. Själva måltidslistorna är på
medeltidssvenska och Gunneng har lagt ner stor möda när det gäller dels att
översätta medeltida begrepp till modern svenska, vad menas med råvaror och
rätter som lumber, biger, oraad? Pudher och pastiller låter bekant men vad
menas med detta i matordningen? Gunneng, som förutom Kh 54, gått igenom stora
delar av handskrifterna knutna till Braks biskopstid, har kunnat identifiera
ett tiotal olika skrivare, varav de flest kan identifieras med namn, utbildning
och titel, medan några fortfarande är oidentifierade. Intressant var
beskrivningarna kring skrivsätt, bruket av förkortningar och hur Brask själv,
efter flera år i Rom, ibland skrev en blandskrift, dels sitt gamla invanda
skrivsätt, dels partier inspirerade av nya skriftmoden som växte fram i
Sydeuropa.
Vad gäller senmedeltidens måltider och måltidsordningar, är
vi helt hänvisade till Brasks matordning. Visserligen finns tidigare källor,
inte minst förtäringslistor från 1460-talet och framåt från de årliga
brakfesterna som rådmännen i Stockholm ordnade till i samband med att ett nytt
råd valdes och som Sofia Gustafsson från Linköpings universitet berättade om
tillsammans med tankar kring måltiden som symbol i den urbana gilles- och rådskulturen.
Men det är först hos Brask som vi får hela måltider presenterade vilket
underströks av måltidsforskaren Rickard Tellström från Örebro Universitet, av
många känd från TV (jag säger bara Historieätarna). Vi befinner oss i en tid då mat och måltider
var oupplösligt förknippande med kyrkoåret, tiden innan den världsliga och
andliga sfären åtskiljdes genom reformationen.
Kyrkoåret speglas i matordningen genom fastedagarna och köttdagarna men
Richard Tellström visade också hur måltiderna speglar också en nordeuropeisk
måltidsordning med vad vi i dag skulle kunna översätta med starters, förrätter,
huvudrätter och efterrätter.
Just det söta fokusades i seminariets sista inlägg, där
tandläkaren Torgny Alstad från Göteborgs Universitet funderade kring intaget av
honung och socker under senmedeltid, råvaror som visserligen nämns i
måltidsordningen, men ganska sprodiskt (vad sägs om stekt fisk med socker?)
Småkakor och äggost åts och honung nämns på några ställen, men i matordningen
får vi intryck av att sockret mest kom i form av frukt och russin. Icke desto
mindre fanns andra källor som visar att honungsproduktionen vid samma tid var
omfattande. Kopplingen till karies i
äldre skelettmaterial kunde vara en väg att gå, men Alstads kritiska granskning
av de osteologiska analyserna var intressant. Oftast fanns mycket få tänder
kvar i skelettmaterialet och ofta saknades just de tänder där karies helst
uppträder. De olika sockerarternas förekomst i vardags- och festkost behöver
studeras vidare.
Trots att seminariet endast pågick under ett dygn var det
späckat av spännande föreläsningar, så späckat att jag nödgas göra en
fortsättning av denna blogg en annan dag för att kunna täcka in det hela…To be
continued!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar